Opplevelsesbasert turisme har blitt mer og mer populært de siste årene. Folk vil gjøre noe mer enn å bare slappe av når de skal på ferie.

Kristian Nashoug (37) er markedsansvarlig i Destinasjon Lofoten, og tror at sosiale medier har mye av æren for at denne trenden har økt.

Folk vil oppleve noe nytt, og utfordre seg selv fysisk eller mentalt. Mange vil gjerne vise at de har et spennende liv, og forteller også i større grad om opplevelsene de har hatt til vennene sine på sosiale medier, sier han.

Ifølge Nashoug styrer opplevelser i større og større grad hvordan mange legger opp ferien sin.

– Det er i tiden å være ute i naturen og holde på med aktiviteter. Dessuten har fokuset på trening og kosthold økt. Ønsket om å holde seg i form er noe folk tar med seg, også på ferie, sier han.

I tillegg har interessen for mat økt de siste årene. Nashoug forteller at flere og flere er opptatt av god mat, laget av lokale råvarer. Maten skal gjerne være tilberedt på et spennende vis, eller med en lokal vri.

Nye muligheter

Nashoug synes at opplevelsesturismens popularitet har ført til en spennende utvikling i reise- og turistindustrien.

– Det har gjort at man må tenke nytt, og til at man må utvikle nye og mer innovative produkter. Folk vil ikke lenger se naturen på egenhånd, de vil gjerne ha med en lokal guide som kan vise dem de beste plassene og fortelle om lokalhistorien der de er, sier han.

Et sted som har utviklet seg til en populær opplevelsesdestinasjon, er Lofoten. Den nordnorske byen har blitt et attraktivt sted for de som vil oppleve noe mer enn å bare titte. I tillegg til spektakulær natur, har stedet også en spennende historie.

– Lofotfiske var en viktig faktor i den økonomiske veksten til Norge før oljen. I gamle dager stod tørrfisk for 80 prosent av norsk eksportinntekt. Tørrfisken var rett og slett med på å bygge landet, forteller Nashoug.

Dersom man vil oppleve hvordan det var i gamle dager, kan man blant annet bli med på fiskeværsvandring på Svinøya i Svolvær.

– Her kan man vandre rundt blant fiskegjeller og rorbuer, som har vært bebodd av fiskere i århundrer, i følge av en guide som forteller den lokale historien. Og så får man selvfølgelig smake på tørrfisk, sier han.  

Golfing under nordlyset

Lofoten får turister fra nesten hele verden, og Nashoug anslår at de har rundt en million besøkende i løpet av året. Han kan også fortelle at interessen for å se nordlyset har økt.

– Nordlyset er hovedgrunnen til at mange legger ferien sin til Lofoten i vinterhalvåret. Det er attraktivt for turister fra utlandet, men det virker som at interessen har blitt større hos nordmenn også, sier han.

Det å se nordlyset er en opplevelse i seg selv, men Nashoug forteller at det er mange aktiviteter man kan gjøre i Lofoten mens man venter at det grønne lyset skal åpenbare seg på himmelen.

For eksempel kan man ri på hest under nordlyset, dra på ribbtur, seiltur, trugetur, eller guidet nordlysjakt med buss.

Nashoug forteller at en annen populær attraksjon i Lofoten er golfbanen Lofoten Links. Banen har 18 hull, og ligger rett ved vannet.

– Om sommeren kan man spille golf i 24 timer i døgnet under midnattssola. Fra slutten av august, når vinterhalvåret kommer, kan man også spille golf under nordlyset. Det er en fantastisk opplevelse, sier han.