- Vi er en bedrift som skreddersyr arrangementer og opplevelser for grupper som ønsker det. Vi tilbyr alt fra teambuilding, fiske, kajakkpadling, fjellturer og matlaging.

Det forteller Jørn Sund-Henriksen, partner i XXLofoten. Bedriften ble i 2012 kåret til årets reiselivsbedrift av Innovasjon Norge.

- Vi ønsker å være så fleksible som mulig. Vi har vår egen fiskebåt med egen skipper, egne sykler, egne kajakker, også videre. Det gjør at vi enkelt kan tilby kundene våre et godt opplegg der vi kan endre programmet etter vær og forhold.

Lofotfiske

XXLofoten ønsker å tilby et opplegg ut i fra kundenes egne ønsker og preferanser. Det siste året er det Lofotfiske som har vært mest populært.

- Fiskebåten vår, MS Symra, har virkelig fått kjørt seg i år. Folk ønsker å oppleve Lofotfisket uansett vær og vind, og det må gjerne være litt kaldt og grått. Da er det jo mest mulig autentisk. Lofotfisket er også verdens største torskefiske, så mange ønsker å lære om historien og betydningen det har hatt for Lofoten og landet for øvrig.

Flere kunder

Sund-Henriksen peker på at reiselivsbransjen har vært stabil i Lofoten lenge, men at de forventet dårligere tider som følge av den lave oljeprisen.

- Vi opplever faktisk at vi har fått flere kunder. Vi merker derimot at betalingsviljen ikke er like stor som før. Derfor har vi justert på egne kostnader slik at vi dermed kan tilby lavere priser til kundene.