Av Trine Romskoug i Markedssjefene

IT-selskapet som har spesialisert seg på å levere standardiserte og pre-konfigurerte løsninger, ble tidligere i år etablert som en nordisk bankdatasentral. Banqsoft forvalter 85 installasjoner for 65 aktører, som totalt har kunder i 30 land.

Start bank på 60 dager

– Både Banqsoft og våre kunder er i sterk vekst og det er gøy å se at konseptet ”In a box” er et attraktivt alternativ til komplekse kjernesystemer i markedet, sier Tone Grotmoll, Country Sales Manager i Banqsoft. Hun forteller at konseptet gjør det mulig for selskaper å komme raskt ut i markedet med en standardisert pakkeløsning, som da de realiserte Avida Finans på kun 60 dager.

– Tjenesteleveranser til finansbransjen er tradisjonelt både tids- og kostnadskrevende. Våre konsepter er funksjonsrike, automatiserte og støtter compliancekrav som rapportering, AML, GDPR og PSD2. Løsningene leveres ”nøkkelferdige” og med opplæring, slik at kundene raskt kan komme i drift. Når de først er i gang kan vi samarbeide videre om forretningsutvikling og tilpasninger ved behov, sier Grotmoll.

Utvider tjenesteporteføljen

“In a box” dekker forretningsområder som Retail Banking, Consumer Finance, og Leasing og Factoring. Konseptene bygger på samme Microsoft.NET-plattform og gjør det f.eks. enkelt for en bank å starte med leasing eller å utvide til flere land, uten å skifte systemplattform eller leverandør.

Parallell drift

En betydelig andel norske banker fornyer eksisterende kjerneløsninger for å møte fremtidige utfordringer. Dette kan ta mange år, og begrenser muligheten til å tilby nye produkter og tjenester. Banqsoft har derfor stor pågang fra banker som ønsker å kjøre parallell drift. 

– I påvente av kjernebankfornyelse, eller som starten på en større transisjon, kan disse benytte Banqsofts «Sandbox» til å eksperimentere med nye konsepter for raskest mulig produktlansering, sier Grotmoll.