– Konseptet med dekkhotell har gått fra å være et «luksusgode» til å bli allemannseie, sier Steinar Stakvik, regionsjef i Vianor. De åpnet nettopp et nytt dekkhotell på Bryn i Oslo og merker en økt pågang fra kunder som ønsker å sette bort dekkene sine.

Kompetente mekanikere

– Mange som bor i leilighet i borettslag eller sameier har kanskje fått beskjed om å få dekkene ut av kjellerbodene av brannhensyn. Et dekk-sett som brenner avgir farlige gasser, og er ekstremt vanskelig å slukke hvis det først har tatt skikkelig fyr, forklarer Stakvik.

Derfor stilles det strenge krav til brannslukkings-systemer der det lagres dekk. Men det er ikke bare sikkerheten som er bedre på et dekk-hotell, jobben som blir utført av kompetente mekanikere med riktig verktøy er sannsynligvis også bedre enn det som blir gjort hjemme i garasjen?

– Mellom sesongene sørger vi for at hjulene blir rengjort før lagring. Vi får av salt og skitt og passer på at dekkene blir oppbevart tørt og ikke for varmt, sier Stakvik.

Dessuten sjekkes lufttrykket i dekkene når de blir satt på, for det å kjøre med riktig lufttrykk er god dekk-økonomi, legger han til.

Det gir mindre slitasje og minsker rullemotstanden og derfor også drivstoff-forbruket. I tillegg foretar de en visuell kontroll av alle hjulene hvor de sjekker blant annet punkteringer og skader på dekk og felg, skjevslitasje, mønsterdybde og eventuelt mengde pigger. For du er ikke nødvendigvis en trygg sjåfør selv om du har lagt om til vinterdekk!

Går ut over sikkerheten

– Et vinterdekk med under 5mm mønsterdybde har vesentlig dårligere egenskaper enn et nytt dekk. Og passerer du den lovlige grensen på 3mm er det direkte farlig å være i trafikken, påpeker Stakvik som ofte anbefaler kundene å få på nye dekk på hjulene som står på hotell mellom sesongene, slik at hjulene står klare med sikre dekk når de må på.

– I tillegg sjekker vi også hvor gamle dekkene er. Hvis de er mer enn 5-6 år gamle begynner de å miste de originale egenskapene sine og kan bli harde. De blir ikke mer slitt, men det hjelper lite hvis de ikke holder deg på veien

Og siden tiden har en tendens til å gå litt for fort for de fleste, kan han fortelle at de også sørger for å gi kundene hyggelige påminnelser når det er på tide å skifte dekk for sesongen.

Firmabiler med sommerdekk

– Undersøkelser viser at mellom 10 og 20 % av befolkningen kjører på piggfrie vinterdekk på sommeren. Spesielt på vått føre er dette farlig fordi både bremselengde og styrerespons i svinger blir påvirket, sier Stakvik.

Dessverre er det også mange i den andre kategorien, de som kjører med sommerdekk på vinteren. Og her kommer han med en viktig påminnelse:

– Firmabil som har flere brukere er et eksempel på dette, og mange er ikke klar over at bilen de kjører står på sommerdekk. Og enten du kjører firmabil eller privat er det når temperaturen er rundt 6-7 grader at egenskapene for sommerdekk og vinterdekk krysses. Så tipset mitt er at hvis du har piggfrie vinterdekk, kan du godt legge om i begynnelsen av oktober, sier Stakvik.