– Lørenskog ligger på aksen mellom Oslo og Gardermoen, og dette er en av de regionene i landet der veksten er størst. Vi er i ferd med å utvikle dette knutepunktet med en helt ny bydel på 120 000 kvadratmeter, bare 300 meter fra stasjonen. Den nye bydelen vil inneholde skiarenaen SNØ, hotell og næringsbygg som vi har ambisjoner om at skal bli et kompetanse- og utdanningssenter innen vintersport og et kraftsentrum for vinteraktiviteter. I tillegg kommer det boliger og butikker i dette området som har fått navnet Vinterparken, sier Erik Hammer som er administrerende direktør i Vinterparken Holding. Området som skal utvikles på Lørenskog er større enn Tjuvholmen.

Store ambisjoner

Bård Windingstad som er daglig leder i SNØ Oslo, driftsselskapet som skal drive skianlegget, tilføyer:

– Det mest spektakulære elementet i Vinterparken blir den nye innendørs skiarenaen. Vi setter straks spaden i jorda for det som kommer til å bli verdens største og mest avanserte innendørsarena for ulike aktiviteter på snø. Mens andre skihaller gjerne har tilbud for én enkelt idrettsgren, som for eksempel langrenn, vil SNØ Oslo være et kombinasjonsanlegg hvor noen går langrenn, noen kjører alpint, mens andre holder på med forskjellige lekeaktiviteter på snø på samme tid, forklarer han.

Alpinanlegget er lagt direkte på fjellskråningen som danner underlaget for en bakke som er 500 meter lang og 100 meter bred. Fallet er på cirka 90 meter, noe som gir en helling på rundt 20 prosent. Den snødekte flaten i alpinbakken utgjør omlag 30 000 kvadratmeter. På det høyeste blir bygget mer enn 20 meter høyt, og oppunder taket blir det bygd opp en mesaninstruktur som blir fem meter bred. Her blir det anlagt langrennsløyper og tribuneanlegg i flere etasjer 

– Vi får også en sentral stolheis som frakter folk fra bunn til topps i anlegget, i tillegg til noen barneheiser og mindre heiser. På denne måten får vi et godt tilbud der de besøkende slipper å stå for lenge i heiskø. Den samtidige kapasiteten i alpinanlegget anslår vi til et sted mellom 1500 og 2000 personer, og i langrennsløypene et sted mellom 400 og 800, fortsetter Windingstad.

Først og fremst for familier

I skihallen blir det mulig å trene både alpint, langrenn, jibbing og snøbrett, men den viktigste kundegruppen blir barnefamiliene som vil gjøre noe sammen.

– Det er plass til toppidrettsutøvere her også, men det er først og fremst barnefamilier, bedrifter og turister som vi regner med at blir de aller viktigste kundegruppene våre, sier Windingstad.

– Verdt å nevne er det også at vi satser på digitale, sømløse kundeopplevelser der gjestene våre kan kjøpe heiskort på en app eller på pc'en sin mens de er hjemme. Da slipper de å stå i kø for å kjøpe billett når de kommer til skianlegget. For de som ønsker det vil vi også ha systemer som gjør at vi kan måle rundetider i langrennsløypa eller toppfart i alpinanlegget, tilføyer han.


Tematikken som ligger til grunn for utbyggingen av hele Vinterparkprosjektet er tuftet på snø, kulde og andre elementer som har med vinteren å gjøre. Foto: SNØ


Med vinter som tema

Tematikken som ligger til grunn for utbyggingen av hele Vinterparkprosjektet er tuftet på snø, kulde og andre elementer som har med vinteren å gjøre.

– Men selve hovedattraksjonen i Vinterparken blir innendørsanlegget SNØ Oslo. Det er dette anlegget som gjør at vi skal tiltrekke oss besøkende, sier Erik Hammer i Vinterparken.

– Vi starter med grunnarbeidene til skihallen før jul i år. Anlegget skal etter planen være ferdig innen utgangen av 2019, mens vi regner med at hotellet vil stå klart året etter. Kontorbygget, som vi ønsker at skal bli et cluster for ulike vinteraktiviteter, og hvor vi også gjerne vil tilby undervisning, står sannsynligvis ferdig et par år etter det igjen, avslutter han.

Eierne som står bak Vinterparken Holding er Canica, Selvaag og Bauman.