Av Steinar Aasen

Den unike bilen Renault Kangoo ZE H2 er basert på en standard batteri-Kangoo, som har fått en spesialtilpasset brenselscelle og hydrogentank som rekkeviddeforlenger.

Ole Jacob Flæten var en stolt ordfører, da han avduket nyheten sammen med salgsdirektør Pierre Dodu i Symbio FCell, under Forskningstorget på Lillestrøm kultursenter.

Bredt samarbeid

– Når mange går sammen, så får vi til mye bra, sa ordføreren.
Han fortalte at kommunen har hatt god hjelp av Kunnskapsbyen Lillestrøm, Interreg-prosjektet Blue Move og Akershus fylkeskommune for å få dette til.

– Nå har vi fått en elbil som er skreddersydd for varetransport og som har alle hydrogenbilens fordeler, som lang rekkevidde og god kupevarme. Dette er verdens første hydrogenbil på grønne skilter, sa Flæten.

Tåler høyt trykk

Han trakk også fram det spesielle at varebilen er også gjort kompatibel med de fyllestasjonene som benyttes av alle andre hydrogenbiler.
Dette er en oppgradert versjon av den franske modellen som har et hydrogentrykk på 350 bar. Skedsmo-utgaven er bygget for 700 bar, og er dermed kompatibel med den internasjonale standarden som benyttes i de norske hydrogenfyllestasjonene.

Nullutslipps-kommune

Med Kongoo-varebilen har Skedsmo nå tre hydrogenbiler i daglig drift i kommunen.

– Vi har jobbet med hydrogen i mange år. Hydrogen er fantastiske greier, som lar oss bruke energi på en så ren måte som mulig. Vi kjører ren hydrogengass inn og får to ting ut: strøm og vann – helt rent! Denne nye varebilen er en nullutslippsbil ganger to, sa Flæten.