Mye har skjedd siden de fem Chooose-gründerne diskuterte klimakommunikasjon over noen øl på Lorry mot slutten av 2016. I dag er Chooose Norges kanskje mest omtalte start-up, og har på ingen måte gått ubemerket internasjonalt heller.

– Da vi satt på Lorry i desember 2016 var det foreløpig snøfritt, det ble gått langrenn på kunstsnø og Trump var akkurat valgt til å bli USAs nye president. Vi diskuterte klima og spesielt klimakommunikasjon, og det opplevdes langt mer personlig enn det har gjort tidligere, sier daglig leder Andreas Slettvoll.

Destruerer utslippskvoter

Businessmodellen til Chooose er rasende enkel. For et fast månedlig bidrag på alt fra 29 kroner og oppover kjøper selskapet utslippskvoter som de deretter destruerer og tar bort fra markedet. På den måten kan vanlige forbrukere helt enkelt gjøre en forskjell.

– Vi ønsket å gjøre noe som kunne ha stor effekt og samtidig var enkelt for helt vanlige mennesker. Mange ønsker å bidra, men det var vanskelig for de fleste å gjøre nettopp det. Det fantes rett og slett ikke enkle nok alternativer. Vi ønsker å gjøre det så lett som mulig for folk å kunne ha en positiv påvirkning. Hos Chooose betaler våre medlemmer en fast månedlig avgift, hvor vi bruker pengene til å kjøpe utslippskvoter for så å rive de i stykker, kaste de i søpla og ta de helt ut av sirkulasjon, sier Slettvoll.

Det er flere markeder for utslippskvoter, men det er i hovedsak det FN-regulerte kvotemarkedet Chooose opererer i. Når selskapet kjøper utslippskvoter fra FN går pengene rett inn i bærekraftige prosjekter for å akselerere det grønne skiftet. Ofte er det sol- og vindprosjekter i utviklingsland som får størst drahjelp.

Vokser fort

Chooose har hatt en stabil vekst siden oppstarten, og på deres hjemmesider kan man følge utviklingen av hvor mye CO2 de har eliminert. Slettvoll kunne også meddele at selskapet nå har kunder i hele 20 land.

– Vi har helt siden oppstarten hatt et globalt perspektiv, og nå har vi kunder i 20 land, alt fra Honduras til Kina. I USA opplever vi et stort engasjement, de ønsker å bidra selv om ikke presidenten gjør det. Vi har et like stort team i USA som vi har i Norge.

I forbindelse med at Oslo er Europas Miljøhovedstad i 2019, har Chooose, sammen med JCP og Oslo Buisness Region, nylig lansert kampanjen "100% Oslo", der næringslivet kan være med å gjøre Oslo til verdens første "klimapositive" by. Sammen med Chooose kan man være med å kutte CO2 både lokalt og globalt, og målet er ikke mindre enn å doble alle kutt Oslo som by skal gjennomføre. Allerede er store selskaper som Santander Consumer Bank, Get TDC og EQT med, og nærmere 25 prosent av kuttene er sikret.

”Bundling” av produkter er et annet marked selskapet ser store muligheter i. Blant annet har de en avtale med en energidrikkprodusent som selger sine drikker i alle Whole Foods' butikker i USA.

– For alle energidrikker de selger går en liten andel til Chooose og våre utvalgte FN-prosjekter. Summen av disse mikrotransaksjonene får en stor effekt når det er snakk om såpass store volumer. På den siste turneen til Matoma i USA var vi representert ved at for hver solgte billett fikk vi kuttet 30 kilo CO2.

Konkurranse-bonanza

Siden oppstarten tidlig i 2017 har Chooose en mildt sagt imponerende merittliste. Blant annet ble de plukket ut til å delta i Katapult Accelerator. Videre har de vunnet DNBs start-up konkurranse ”100 Pitches” og ble nominert til ”Årets Sosiale Entreprenør” i regi av Ferd.

I USA har det ferske selskapet også fått medvind i konkurranser. De ble plukket ut som en av verdens ti mest spennende teknologi start-ups i ”Extreme Tech Challenge” og presenterte Chooose på den verdenskjente teknologimessen CES i Las Vegas. Serie-gründer og milliardær, Sir Richard Branson, ble så imponert over presentasjonen at han inviterte Chooose-teamet til sin private øy, Necker Island, i oktober.