- Bedriftene må ha mye bedre kontroll på kundene sine og å ta eierskap til informasjonsflyten i bedriften. Jeg liker å kalle det for praktisk CRM, og det handler om å gjøre hverdagen enklere og mer effektiv for alle som har kundekontakt i en organisasjon, sier Anders Jahren som er daglig leder i Ganske Enkelt.

Jahren forteller at det vanligste verktøyet for kundepleie i bedrifter er Excel, Outlook og diverse mappestrukturer der dokumenter lagres.

- Mange ledere er for lite opptatt av å strukturere det som har med kundekontakt å gjøre. De har som regel veldig gode systemer for å fakturere, men systemene for å fange kontraktene de trenger er ofte for dårlige. Hvis en kunde for eksempel ringer inn og lurer på hvordan det går med behandlingen av en mail han sendte til din kollega ”Thomas” som dro på ferie i forrige uke, så må du ha systemer som gjør at du kan svare kunden din. Hvis svaret bare ligger i sendte elementer i ”Thomas” sin mailboks og han er borte, er det ikke godt nok. Dette handler om at bedriftene må ta kontroll og være sikre på at de både eier og kan få tak i all kundeinformasjonen som de trenger, forklarer han.

Hva som er gjort i forhold til en kunde og hva som er planlagt bør man enkelt kunne få oversikt over i et CRM-system. Det er også viktig at alle som trenger det har muligheten til å følge med på den dialogen som har vært mellom bedriften og kunden.

- Noen mener at de finner all den viktigste informasjonen i regnskapssystemet, men der finner du jo bare historiske data. Skal du lykkes i kampen om kundene, må du ha kontroll på alle de salgsprosessene som du skal vinne de kommende månedene. Et CRM system skal og bør kunne påvirke inntektene frem i tid, avslutter Jahren.