Det skotske selskapet Aurora Marine holder til på Shetland og har spesialisert seg på undervannstjenester med miniubåter til selskaper innen akvakultur og lakseoppdrett. Det er særlig inspeksjon av nøter, anker og kjettinger som er blant oppdragene, men også rengjøring av nøter.

 

På Internett etter nye ideer

Daglig leder Colin Leask i Aurora Marine forteller at han en dag han surfet på nett etter inspirasjon og nye ideer fant et produkt han ikke hadde sett på Shetland tidligere. Det handlet om vaskeroboter fra det norske selskapet Multi Pump Innovation (MPI). – Vaskeroboten rengjør nøtene ved hjelp av høytrykksspylere. Den er rask og eff ektiv og kan også brukes til inspeksjon siden den er utstyrt med videokamera. På den måten fj ernstyrer vi den omtrent som en bil, forteller Leask. – Inntil jeg fant denne på Internett, hadde jeg bare sett manuelle løsninger på markedet. Dette var revolusjonerende nytt, og årsaken til at vi kjøpte dette var at produktet var enestående i verden, fortsetter Leask, som nå har tre vaskeroboter fra den norske leverandøren.

 

Fornøyd med Norge

At selskapet er fornøyd med norske leverandører hersker det ingen tvil om. Den nye arbeidsbåten hans kommer for eksempel fra Viknaslipen i Rørvik. – Fiskeindustri og akvakultur er de viktigste næringene på Shetland, og jeg tror nok at bortimot 90 prosent av alle båtene som bransjen benytter er bygget i Norge. Det har med deres erfaring og ekspertise å gjøre, og vi vet at hvis vi bestiller fra Norge, så får vi også de beste produktene på markedet. Vi kan kjøpe rimeligere produkter, men da får vi ikke den samme kvaliteten, sier Leask.

 

Pris, kvalitet og oppfølging

Fiskeindustrien i Skottland oppfatter norske leverandører som svært profesjonelle og til å stole på når det kommer til faktorer som leveringstidspunkt og pris. – Vi kommer alltid tilbake til Norge på grunn av kvaliteten, men også på grunn av oppfølgingen vi får etter salget. Hvis vi får problemer med noe vi har kjøpt, opplever vi at vi får hjelp 24 timer i døgnet 7 dager i uken, og at de som hjelper oss får fi kset ting. Kanskje er det litt dyrere å handle fra Norge, men vi kommer tilbake, for da vet vi at vi ikke ender opp med problemer, avslutter Leask.