– Ja, det er absolutt mulig å få en del av denne kaka. Særlig på de prosjektene som kommer fra europeiske operatører. Men da gjelder det å være på hugget mot de store operatørene. I tillegg er de store ingeniørselskapene en vei inn, sier administrerende direktør Terje Lillenes i Norwegian Maritime Exports. 

Norsk industri har en svært god systemforståelse og dyktige konseptutviklere. Dette er viktig for et avansert offshoreprosjekt, enten det gjelder skip eller rigger.

Bedre kvalitet

Østens fremste konkurransefortrinn er pris. Men dette har også en bakside. Mange har brent seg på dårligere og enklere løsninger enn det de trodde de skulle få.

– Ofte er ikke kvaliteten av den standarden du forventer. Vi har sett mange eksempler på at deler av produktet byttes ut etter kort tid fordi det ikke holder mål. Kvalitetsstandarden er rett og slett dårligere der nede. Ofte er det også misforståelser rundt hva som skal leveres. Dette er svært kostnadsdrivende, sier Lillenes.

Og kvalitet er noe norsk industri kan.  

– Norsk industri holder en veldig høy kvalitet og vet hvilke krav operatørene stiller. Sammen med høy effektivitet er dette vårt største konkurransefortrinn, sier Lillenes.

En annen viktig ting er etterservice. Norske selskaper har dette i ryggmargen.

– Dette er svært viktig for å hindre stans hos skip eller offshoreinstallasjoner. Mange leverandører fra Østen har ikke oppfølging i det hele tatt. Det er veldig viktig å tenke på hva som skjer etter leveransen, sier Lillenes.