– Jeg håper at vi kan bidra til at de fantastiske håndverkstradisjonene vi har her i landet faktisk overlever og blir viderebrakt til neste generasjon, sier Marit Saxegaard. Hun er kunstner og kunstformidler og står bak gründerbedriften Norwegian Made.

– Det er vanskelig å leve av et håndverk i Norge i dag, og det er jo kritisk, for vi mister så utrolig mye kunnskap. Vi kan sende folk ned til Kina for å påse at bunadene de lager der blir av høy kvalitet, men hva med neste generasjon? Da ligger jo kunnskapen i Kina uten at vi har noe igjen her, sier kunstneren.

Nettside for norsk design

Interessen for norsk håndverk ble etter hvert koblet med en interesse for næringspolitikk, og Marit Saxegaard hadde et ønske om å gjøre det lettere å finne frem til norsk håndverk for de som ønsker å kjøpe produktene.

– Mange av de dyktige håndverkerne er vanskelig å finne. Flere av dem er ikke på internett i det hele tatt. Jeg kan ha sett eller hørt om nydelige ting, men så finner jeg det ikke, og det er jo veldig synd, sier Saxegaard.

Denne tanken ledet henne til å starte opp nettsiden norwegianmade.no for tre år siden.

– Norwegian Made er ute etter å eksponere de norske produsentene og deres varer. Hvis du er en liten håndverksbedrift så har du ikke et stort markedsbudsjett, og det kan være vanskelig å nå ut selv, sier Saxegaard.

– Alt på nettsiden står på engelsk slik at vi også kan nå folk utenfor Norge, det kan jo like gjerne være en i Australia som vil handle.

#norwegianmade

Samtidig med nettsiden etablerte Saxegaard også hashtaggen norwegianmade som hun oppfordrer alle norske produsenter til å bruke når de poster bilder av egenproduserte varer.

– #norwegianmade er gull verdt. Vi nærmer oss allerede 30 000 bilder som alle har denne hashtaggen, og det er veldig gøy, sier Marit Saxegaard.

– I dagens digitale verden så må du både være dyktig håndverker og din egen markedsfører. Du må finne veien gjennom sosiale medier og internett og til publikum. Via Norwegian Made kan de få gratis promotering og veiledning.

Saxegaard forteller at de kommer i kontakt med veldig mange norske produsenter på Instagram, og at de som bruker #norwegianmade aktivt får mye igjen for det.

– Hvis vi reposter et bilde når det ut til veldig mange, og kanskje blir det til og med plukket opp av interiørmagasinene, sier kunstneren, som viser til at @norwegianmade har flere tusen følgere på Instagram.

Fokus på det nære

– Mitt inntrykk er at det lokalproduserte er i vinden akkurat nå. Det er et mer miljøvennlig alternativ enn langreist design, og mange setter pris på å kjøpe noe som har en historie og er laget på en human måte, sier Marit Saxegaard.

Hun tror mange er lei av den store forbruksmentaliteten, der mengden ting vi kjøper øker og øker.

– Jeg har tro på at vi nå etter hvert heller vil finne glede ved å betale ordentlig for et kvalitetsprodukt som er laget for å vare. Istedenfor å tenke at det vi kjøper kun skal brukes her og nå, så kjøper vi kanskje morgendagens arvegods.

Ny norsk merkeordning

Drømmen er å kunne merke norskproduserte varer enda tydeligere i fremtiden.

– Vi jobber mot å kunne bruke Norwegian Made som et kvalitetsmerke, litt som norske matvarer i dag merkes med Nyt Norge.

– Mange smykker seg med Made in Norway selv om produksjonen skjer i Asia, men et av kriteriene våre vil selvfølgelig være at hele produksjonen foregår her i Norge, sier Saxegaard.