I 1929 åpnet Jakob Kleppe møbelverksted  i den lille bygda Øystese i Hardanger. I dag er Kleppe Møbelfabrikk AS et av få bevis på at møbelproduksjon fremdeles kan være lønnsomt i Norge.

For mens norsk design vokser, settes produksjonen gjerne til utlandet der timeprisene er lavere.

– Det er mye konkurranse på pris. Men kanskje har forbrukerne blitt mer opptatt av at det er norskprodusert, sier Frode Sandven, daglig leder ved fabrikken.

Oppdaterte forbrukere

Kvalitet, design og tradisjon synes i hvert fall å være viktig for mange i dag, og vi har nok aldri vært like opptatt av interiør. Forbrukerne har sterke preferanser, men uttrykkene endrer seg fort. Designere og produsenter må skjerpe sansene og ligge ett skritt foran.
 
– Trenden er at mange har en veldig variert stil, men at alle følger med. Bloggerne er opptatt av interiør og folk reiser selv rundt på designmesser. Da må vi være med i tiden og treffe rett, sier Sandven.

– At vi hele tiden kan levere nye borddesign som folk vil ha, har gjort at vi har overlevd, sier produktutvikler Bjørn Lingener.

Fra idé til produkt

Fra å være en liten bedrift med variert utvalg på møbler er Kleppe i dag Norges fremste på sofabord. De har gjennom årene videreført sterke tradisjoner i bygda, og leverer til både inn- og utland. For å holde tritt med forbrukerne har fabrikken tett kontakt med møbelhandlerne.

– Vi har svært gode selgere som følger opp butikkene, og melder tilbake behov for nye uttrykk. Salgsapparatet møtes jevnlig for å diskutere tegninger og vurdere prototyper, sier Sandven. 

– Prosessen fra forslag og tegning til ferdig bord er kontinuerlig bearbeiding og finpussing for å treffe med detaljer. Jeg har tett dialog med eksterne designere, som Arild Alnes og Helge Taraldsen, og i år også Morten&Jonas, som kanskje er mest kjent for sine design sammen med Northern Lighting, sier Lingener.

I tillegg til samarbeid med nevnte frilansdesignere, tegnes mange av produktene selv frem ved bedriftens egen avdeling.

– Vi er gode på markedskunnskap, og i kombinasjon med å være opptatt av ny produksjonsteknologi, tror vi at dette gjør oss i stand til å stå sterkt i markedskonkurransen også i fremtiden. Men vi må utvikle oss hele tiden, sier Sandven.