Dale of Norway er kjent for sine unike kvaliteter. Helt siden starten har selskapet vært som en ”mor” for norsk strikkeproduksjon og norsk design ved å ivareta og utvikle ulike strikketradisjoner i norsk kultur. Dale of Norway er blitt synonymt med Made in Norway. Og ved å ta tradisjonelle momenter inn i moderne design, lager de nå plagg som er unike på verdensbasis, ifølge daglig leder Hilde Midthjell.

Produserer i Norge

– Vi er selvsagt opptatt av historien rundt VM- og OL-genserne våre, der vi benytter oss av tilgang til spennende, gamle mønstre. Det er viktig å få frem at genserne er produsert på det lille tettstedet Dale mellom Bergen og Voss. Vi er en av få som fortsatt produserer tekstil i Norge. Dale of Norway har en unik, kulturhistorisk historie, men det er mye mer enn OL- og VM-gensere som har gjort bedriften internasjonalt anerkjent, sier Midthjell.

Dale of Norway har lenge vært ledende innen utvikling av ull, garn og strikketeknikker, men mange er ikke klar over at suksessen også inkluderer utvikling av andre innovative materialer og teknikker, som for eksempel den prisbelønte Weatherproof-kvaliteten, som er unik på verdensbasis. Moderne design kombinert med super strikkekvalitet på plagg du kan ha på deg til hverdags har bidratt til å gjøre Dale of Norway til en suksess utenlands.

Knallsterk merkevare

– Vi snakker om en knallsterk merkevare som har satt spor innen norsk industri, design, sport og kultur. Ved å kombinere gamle strikkemønstre med ny, lett merinoull har vi for eksempel gjenskapt VM-genseren fra 1978 når årets genser for Therese Johaug og Martin Johnsrud Sundby & Co er produsert. Genseren kan brukes til daglig, ikke bare når du er ute i naturen. Internasjonalt har vi for lengst knust myten om at Dale of Norway er klær som kun har med et skimesterskap å gjøre. For nå er også vi nordmenn i ferd med å forstå at Dale of Norway leverer moderne, praktiske kvalitetsplagg til ”casual” bruk, med eller uten mønstre, sier daglig leder Hilde Midthjell.