Historien starter med at designer Silje Sivertsen får barn. Hun og mannen hadde nettopp flyttet til Nederland, og etter fødsel og ti måneders mammapermisjon holdt Sivertsen på å gå på veggen. Og der ble konseptet Lilleba & Herremann født.

Deretter gikk turen videre til Kina, nærmere bestemt storbyen Shenzhen, hvor den lille familien tilbrakte ett og et halvt år. Her satt Silje i gang med å lete etter produksjon.  

- Jeg var nødt til å finne på noe. Jeg er jo utdannet designer fra Esmod, og art director fra Westerdals. Jeg har alltid jobbet freelance innen klesdesign og grafisk design før jeg fikk barn. Da sønnen min Bram kom til verden, kom også ideen om å lage egne klær til ham. Jeg ville lage klær som ikke klødde, eller som hadde noen plagsomme knapper eller sømmer, og som kunne vokse med barnet. Han trivdes så godt i dem, og da tenkte jeg like gjerne at jeg kunne lage en business ut av det.

Som sagt, så gjort. Sivertsen gikk i gang med å finne leverandører som kunne lage klærne hun hadde designet. Og hun valgte utradisjonelt, også her.

- Jeg fant det jeg lette etter i Sør- Korea. Det er et helt unikt land, de har sett store forandringer og er derfor mye lettere å jobbe med, enn Kina. Det er helt andre regler for produksjon i Sør- Korea. De er gode på å samarbeide, og de tenker langsiktig. Det gjør jeg også, så jeg er veldig fornøyd med at jeg har produksjonen min der.

Utvidet med klær for voksne

Lilleba & Herremann lager klær i bambusviskose/bomull; et silkemykt materiale som innbyr til kos og komfort. Nå produserer de også klær for voksne, Sivertsen forsto nemlig fort at også de trenger behagelige klær når de skal slappe av hjemme.

- Vi kaller disse klærne for lounge wear, eller koseklær. Voksenklærne våre er også superkomfortable, de er helt nydelige å ta på seg når du skal slappe av etter en lang arbeidsdag. Noe som også kjennetegner våre kolleksjoner er at vi er opptatt av gamle, norske tradisjoner. Vi bruker mønstre inspirert av gamle sjøkart og mormors duker.

Lilleba & Herremann kan virke som et stort selskap, men det er ikke så mange som jobber der.

- Jeg jobber som designer i tillegg til at jeg driver firmaet, som i dag selger til 150 butikker.  Vi har én på grafisk design som heter Aleksandra Dudek, og én på kundeservice mot butikker og nettkunder, ved navn Stina Rytter Norheim. I tillegg har vi en selger, Monica C Horne, og showroom i Oslo, men dét er det. Folk tror vi er en 10-20 stykker, men sånn er jo ikke verden. Men det er ikke noe problem å være få, vi har det veldig moro på jobb, og da går jo arbeidet som en dans, avslutter Sivertsen.