- Jeg ønsker å bidra til at flest mulig opplever gleden og de positive sidene med sjakk. Vi vurderte hva som skulle til for å nå flest mulig og så raskt at mobiltelefoner og andre digitale enheter passer perfekt til sjakk, sier Carlsen.

Spill mot Magnus (5 år)

Play Magnus skiller seg fra andre sjakk-apper siden vanskelighetsgradene gjenspeiler Carlsens unike utvikling og spillestil.

- Magnus i appen følger utviklingen i min spillestil fra jeg så vidt begynte å interessere meg for sjakk til jeg ble mer fascinert av spillet.  Det betyr også at Magnus i appen fra tid til annen gjør feil og spiller langt fra perfekt. Nybegynnere kan ha størst glede av å spille mot de yngre årgangene av Magnus, mens litt mer erfarne spillere kan bryne seg på eldre utgaver, sier han.

Utviklet med åpen kildekode

Carlsen mener hans bakgrunn som profesjonell sjakk-spiller ikke har lært han spesielt mye om forretningsutvikling, men at nettverk og kompetanse er en forutsetning.

- Jeg har lært at det er lurt å omgi seg med smarte folk som kan mye om nettopp gründervirksomhet og forretningsutvikling. Vi har noen av verdens aller beste hoder her i Norge og hovedmannen bak algoritmen i Play Magnus er Tord Romstad som utviklet «Stockfish», sier han.

«Stockfish» er et av verdens beste analyseprogram for sjakk som brukes til å analyserer hvilken spiller som står best i et parti og hvilke trekk som vil lønne seg.

Full fart fremover i alle retninger

Carlsen har valgt å involvere seg i forretningsutviklingen og trives med utfordringene i gründermiljøet.

 - Jeg har klare meninger om hva appen skal være og ikke være. Jeg er med på alle sentrale beslutninger og oppdateres stadig på utviklingen av nye løsninger og funksjonaliteter, sier han.

- Vi vil så mye og det dukker stadig opp nye muligheter og invitasjoner. Da er det lett å bli løpende full fart fremover i alle retninger. Vi fikk heldigvis med oss en svært strukturert og dyktig leder, Kate Murphy, som er en viktig faktor for at vi holder fart og retning i henhold til de mål vi har satt oss, sier han.  

Suksess uten markedsføring

Store investeringskostnader gjorde at selskapet brukte tid for å tjene penger.

- Vi fikk med oss et meget bra lag med investorer, både i Norge og internasjonalt, og levde i starten på investorenes penger. Nå tjener vi penger gjennom kjøp i appen og sponsorsamarbeid med norske og internasjonale selskaper, sier Carlsen.

Selv uten markedsføringen har Play Magnus fått overveldende respons i markedet.

 - Allerede før vi har begynt å bruke penger på markedsføring var appen lastet ned over hele verden. Vi nærmer oss 20.000 daglige brukere og det er blitt spilt over 4 millioner sjakkpartier i appen. Vi jobber med ny funksjonalitet og slipper hele tiden oppgraderinger. Senere i høst kommer det store nyheter, sier han.

Vil gjøre verden smartere

Digitale løsninger og kunstig intelligens spiller allerede en stor rolle i sjakk. Carlsen mener vi må ta sjakken inn i skolen og undervisningen.

- For oss sjakkspillere er det nyttige verktøy for analyse og forberedelser. Men jeg tror det er vel så viktig for å gjøre sjakk mer tilgjengelig for flere. Spesielt barn har stor nytte av sjakk for å bli bedre på skolen. Gjennom å gjøre sjakk tilgjengelig kan vi bidra til å gjøre verden litt smartere, avslutter Carlsen.

Om sjakk og business

Av: Kjell E. D. Sommerseth, Administrerende direktør, Tandbergs

Selv verdens beste jobber sammen med andre for å bli enda bedre. Idéen til ditt neste trekk i forretningslivet kommer kanskje ikke fra din egen virksomhet, men fra noen som du har tillit til og som ønsker deg alt godt.

Vi er overbevist om at man ved å benytte seg av det beste som andre kan tilby, selv kan oppnå enda bedre resultater. Vi ser at virksomheter som tidligere ikke i særlig grad har samarbeidet med andre nå har svært skarpt fokus på nettopp samarbeid. Da er det viktig at du jobber sammen med noen som hjelper deg med å foreta dette best mulige trekket og som ser deg som sin egen samarbeidspartner og ikke noen som først og fremst ser deg som et sted å sende sine fakturaer.

Det er alltid kundens behov som skal komme først. Feiltrekk både i business og i sjakk kan være både katastrofale og dyre, men det vil i mange tilfeller være mulig å unngå disse feiltrekkene. Gode forberedelser og ekstra tankekraft kan være det som setter motstanderen i sjakk matt. Ut over å ønske deg – kunde, lykke til i forretningslivet – benyttes herved muligheten til å ønske vår alles Magnus Carlsen alt det beste i VM.