Fra første dag har vi kjøpt flybilletter til hvor som helst i verden, gitt gass, og ikke tatt så mye hensyn til at vi er et lite selskap fra Norge, sier Thorstein Rinker som er forretningsutvikler i Baze Technology.

Det er mange kloke hoder i Norge. Mange av disse kloke hodene arbeider med ny teknologi og innovasjon som kan bli til produkter som det kan være interesse for i et globalt marked. Enkelte av disse innovasjonsbedriftene har imidlertid en stor utfordring, de er så fokuserte på å foredle og videreutvikle selve teknologien at de glemmer markedet.

Sånn er det ikke hos Baze Technology i Porsgrunn. Selskapet, som ble stiftet i 2007, teller i dag 26 ansatte, omsetter for 70 millioner kroner, har kontor i Singapore og kunder over hele verden.

To produkter

I Baze har de et ekstremt teknologifokus der de i hovedsak produserer to produkter. Det ene heter BazePort Infotainment og er et IP-basert informasjons- og underholdingssystem som de selger til offshore og maritim sektor over hele verden.

- Nå har vi 12 500 som bruker dette systemet som vi har solgt til mer enn 130 anlegg, sier Sigurd Juvik som er daglig leder.

Det andre store produktet baserer seg på mye av den samme teknologien, men retter seg mot et helt annet marked. Produktet heter BazeField og er et styringssystem som skal sørge for optimal drift av vindmølleparker. Dette produktet brukes nå på mer enn 1 400 vindturbiner i rundt 90 europeiske vindparker.

Sterkt markedsfokus

- Vi har kanskje de flinkeste dataprogrammererne i Norge. Det må vi ha hvis vi skal utvikle de beste produktene, for satt på spissen er oppskriften egentlig kjempeenkel. Siden vi ikke kan konkurrere på pris må vi tilby de absolutt aller beste produktene, sier Rinker.

- Men et ensidig teknologifokus ville aldri vært nok. Mange bedrifter er alt for opptatt av sin egen teknologi og glemmer at de også må være markedsorientere for å lykkes, derfor har vi også noen av de beste selgerne, tilføyer Juvik.

De har gjort flere grep, blant annet har de gjort om programvaren de utvikler til rene produkter som det er lett for resellers over hele verden både å selge, installere og drifte. Et eksempel er set-top boksene BazePort benytter for å motta og behandle signalene og gjøre dem om til lyd og bilde på TV-skjermer.

- Vi har et godt grep om markedet og tror at mye selger mer, og derfor ser vi ganske lyst på fremtiden og regner med at vi vil oppleve fortsatt vekst, sier Juvik.