ZAPTEC

  • Zaptec ble etablert i Stavanger i begynnelsen av 2013.
  • Selskapet har utviklet en fullisolert galvanisk transformator i en så liten størrelse at den kan integreres i en ladekabel til en elbil. Den ble opprinnelig laget til verktøy som trengte mer strøm og høyere spenninger under arbeid dypt ned i oljebrønner. Transformatoren har en rekke potensielle bruksområder. 
  • Leverer i første omgang «Zapcharger portable», den første ladekabelen i verden som inneholder en elektronisk trafo, til elbilen Renault Zoe. Den fjerner ulempen med 230 volts-nettet som brukes i Norge, ved at den også kan lade de elbilene som krever strøm fra 400 volts-nett.
  • Teknologien åpner for store muligheter innen ulike felt hvor kraftelektronikk krever høy konsentrasjon av energi eller hvor høyspenning må transformeres uten at det tar for stor plass. Zaptec teknologi kombinerer flere aspekter, som gir den svært høyt prestasjonsnivå.

Kilde: Teknisk Ukeblad

Det er oppfatningen som de har i Stavangerbedriften Zaptec. Selskapet utvikler og selger verdens minste transformator. Den er bare en tiendedel så stor som andre transformatorer som finnes på markedet av den samme typen og i produksjonen har det bare gått med en prosent av den mengden kobber man normalt må benytte for å produsere en tilsvarende transformator.

- Størrelsesmessig er dette et hopp som tilsvarer å hoppe fra en stasjonær pc til en Iphone, sier Brage W. Johansen som er administrerende direktør i Zaptec.

Heller til det norske

Det er særlig på et område hvor de har gjort et stort fremstøt og det er på elbilmarkedet hvor Norge har en spesiell posisjon siden vi har en høy tetthet av elbiler. En av de aller største kundene er Renault som de holder på å utvikle en ny lader til. Men selv om kunden er fransk foretrekker Zaptec at produksjonen skjer i Norge:

- Vi er en utviklingsbedrift og vi lærer mye av de som produserer produktene for oss. Derfor er det en stor ulempe hvis de ligger langt unna rent geografisk. Det er den viktigst grunnen til at vi vil bruke norske produsenter. Hvis vi tar hensyn til alle kommunikasjonskostnadene som kommer i tillegg hvis vi for eksempel skulle hatt produksjon i Asia, så blir ikke norsk produksjon så mye dyrere.

- Jeg kjenner til prosjekter i Asia som har gått veldig dårlig, ikke bare på grunn av kommunikasjonen, men også på grunn av at både det kulturelle og det forretningsmessige samarbeidet har gått dårlig, forteller Johansen.

En rekke nye forretningsområder

Transformatoren som Zaptec har utviklet kalles en skilletrafo. Det betyr at den ikke bare konverterer strømmen, men også separerer strømnettet. Alle forstyrrelsene som måtte finnes i det ordinære strømnettet kommer ikke over i det strømnettet som opprettes på den andre siden av transformatoren.

Derfor blir strømleveransen ekstra sikker og det er ingen forstyrrelser som for eksempel kan skade de som arbeider med ulike verktøy på den andre siden. Tranformatorene passer for alle som har behov for 1 til 100 kW energi, og i Zaptec ser de en rekke nye forretningsområder for disse transformatorene.

- I tillegg til unik teknologi og sterk kompetanse, blir Norge oppfattet som et eksotisk land med spennende natur, kultur og mat. Renault er her nesten annenhver uke for å følge opp produktutviklingen og NASA, som nesten ikke har reisevirksomhet ellers, velger å komme til Stavanger for å se nærmere på boreteknologien som vi utvikler for bruk på månen, Mars og asteroider, sier Johansen.

Han påpeker også at utviklingen innen 3D-printing og automasjon vil senke norske produksjonskostnader. I tillegg har vi naturgitte forhold som rimelig, grønn energi, gratis kjøling og mange naturressurser. Summen av dette bør gjøre oss mer attraktive som industriland.

- Fremtiden for vårt eget selskap ser lys ut - vi forbereder oss på vekst og har som målsetning å bli et globalt selskap med hovedsete i Norge. Allerede neste år vil vi tjene penger og da kan vi legge enda mer ressurser inn i å vokse videre og ta selskapet opp i eliteserien, avslutter Johansen.