Smarthotel henvender seg til budsjettsegmentet. Det vil si at de tilbyr sentral overnatting til gunstige priser i arealeffektive rom. I dag har kjeden hoteller på Forus, Oslo, Tromsø og Hammerfest. Prismessig får man som reisende i ukedagene et enkeltrom i Oslo for 7 – 800 kroner, da er ikke frokosten inkludert, men alle hotellene tilbyr full skandnavisk frokostbuffet som man kan kjøpe hvis man vil. I tillegg har alle hotellene en smartshop hvor de selger kioskvarer og enkle matretter samt øl og vin. Kjeden var en av de første i Norge som tok i bruk VisBook sin løsning for booking på internet med automat for inn og utsjekk.

- Smarthotel er helt avhengige av å ha et bookingsystem med avanserte løsninger som er enkelt å bruke, -vi opplever VisBook å være det. I tillegg ser de sine kunder og er åpne for å gjøre tilpasninger i systemene slik at løsningene blir som vi ønsker. Istedenfor å bli en liten og ganske ubetydelig kunde hos en internasjonal stor leverandør, er vi en forholdsvis stor kunde hos en norsk leverandør, og det er veldig positivt, forteller Ingvild M. Bjørneboe-Iversen som er driftsdirektør i Smarthotel.

VisBook er en SaaS løsning

Det betyr at vi nå etterhvert kan ta i bruk en kjedeløsning for CRM som dekker hele kjeden. Tilgjengelighet er viktig, og med VisBook har vi full kontroll uansett hvor man er. Dette forsterker også oppetiden i systemet, som er kritisk i en hektisk bransje.

Smartshop med touch-pad

I tillegg til å være et helt vanlig bookingsystem som holder orden på hvem som ankommer og hvem som skal reise, har VisBook også utviklet en touch-pad som Smarthotel bruker i kioskene sine:

- I våre Smartshop, hvor vi selger kioskvarer, øl, mineralvann og enkelte steder også en kveldsbuffet, så betaler gjestene det de skal ha på en selvbetjent touch-pad, forteller driftsdirektøren.

Innen housekeeping har VisBook utviklet en egen app hvor renholderne bruker Ipad for å klarmelde rommene etter hvert som de er ferdig rengjort.

Nettsider, innsjekk og utsjekk

Nettsidene til Smarthotel er også utviklet av VisBook. De har utviklet en påloggingsløsning der

firmaavtalekundene til Smarthotel kan logge seg inn på smarthotel.no med en avtalekode og få opp korrekt avtalepris når de foretar bestilling.

- Dette opplever gjestene våre som en veldig enkel og funksjonell løsning, og det er hyggelig, sier Bjørneboe-Iversen.

Det er også implementert løsninger som gjør at alle bestillinger som kommer via kanaler som Globres, hotels.com, expedia.com og booking.com blir tatt hånd om automatisk i bookingsystemet uten at noen trenger å håndtere disse manuelt.

- Systemet sender også ut en sms som kvittering når du har booket rom hos og en sms som påminnelse om bestillingen på ankomstdagen. Vi har fått utviklet en løsning som gjør at du kan sjekke inn direkte på en maskin hvis det for eksempel er kø i resepsjonen. Vi arbeider rett og slett kontinuerlig med å lage litt smartere løsninger hele tiden, avslutter Bjørneboe-Iversen.