Bergen Harbour Hotel åpnet dørene i slutten av april i år og er dermed det nyeste hotellet i Bergen. Hotellet, som er et 50 rom stort boutiquehotell, ligger sentralt plassert i Finnegårdsgaten, en gammel og ærverdig del av Bergen, tett ved Bryggen og Fløybanen.

– Bygningen er fra begynnelsen av 1900-tallet. Her har det både vært brødfabrikk, våpenbutikk og leiligheter før vi nærmest rensket ut alt innvendig og innredet bygget til hotelldrift, forteller hotelldirektøren Jan Petter Eilertsen.

– Det er mange hoteller i Bergen, men vi har stor tro på at vi vil lykkes. Vi ser en økende etterspørsel etter de litt mindre hotellene med hjemmekoselig atmosfære og ekte, genuin gjestfrihet. Bergen Harbour Hotel skiller seg vesentlig ut fra de store kjedehotellene, fortsetter han.

I tilknytning til hotellet ligger Soya Restaurant som er en moderne asiatisk restaurant som gjestene får tilgang til via hotellet. Gastropuben "Belgio", som skal spesialisere seg på belgisk øl blir hotellets dagligstue og treffsted når den åpner i juni.

Langt fremme teknologisk

På Bergen Harbour Hotel har de valgt å ligge langt fremme rent teknologisk, derfor valgte de den anerkjente Hoist Group som leverandør for bookingsystem, TV-apparater, wifi og diverse interiørprodukter.

– Når man skal planlegge et nytt hotell er det en rekke ting å ta hensyn til, både rent bygningsmessig og med tanke på sikkerhet. Vi har vært opptatt av å ha tekniske løsninger som er funksjonelle, driftssikre og som krever minimalt med vedlikehold, sier Eilertsen.

– Bookingsystemet, Hotsoft 8, som Hoist Group leverer, passer godt til vår type drift. Det er skybasert, noe som gjør at vi slipper å tenke på oppgraderinger av systemet og backup av data. Slike ting gjøres sentralt. Før kunne nattkjøringen, en rutine som oppgraderer alle gjesteregningene og bytter dato, ta lang tid, men med dette bookingsystemet tar det bare noen sekunder, forklarer han.

Ved hjelp av en interface til bookingsystemet kan gjestene både sjekke inn og ut av hotellet med mobilen og bruke mobilen som nøkkel til hotellrommet.

– Vår strategi har hele tiden vært å ta i bruk den teknologien som finnes. Vi vil ha systemer som gjør driften vår effektiv og oppleves som hyggelig for gjestene våre, sier Eilertsen.

Dette er tv-løsningen med Chromecast et eksempel på. Chromecast gjør det mulig for gjestene å streame innhold fra egen pc, nettbrett eller mobil direkte til tv-apparatet som da vil fungere som en monitor. Dette passer godt inn i vår nye mediehverdag hvor de fleste av oss henter den underholdningen vi vil ha rett fra nettet.

– I wifi-løsningen, som leveres av samme leverandør, er hvert rom definert som en egen wifi-sone. På den måten blir ikke netthastigheten på det enkelte rom bli påvirket av naboens nettbruk. 

Mange detaljer

På Bergen Harbour Hotel fant de det formålstjenlig at den samme leverandøren også leverte en rekke andre produkter som de trengte. Når man planlegger et nytt hotell er det et vell av detaljer som skal på plass. I tillegg til mye av det tekniske som allerede er nevnt, leverte Hoist blant annet strykebrett med strykejern, vannkokere, såpedispensere og safer:

– Det er mange fordeler ved å benytte en leverandør som har stor nok bredde i sitt sortiment til å levere flere av de tingene vi trenger. Da har vi kun ett kontaktpunkt og slipper å forholde oss til mange leverandører. På mange av de tekniske løsningene kreves det dessuten at vi har serviceavtaler. Vi er helt avhengige av at ting fungerer både for driftsorganisasjonen og for gjestene. Derfor er det viktig at vi har leverandører som er gode på oppfølging, og så langt har samarbeidet med denne leverandøren fungert veldig godt, sier Eilertsen avslutningsvis.