– Jeg pleier å si at det eneste du ikke får kjøpt hos oss er fersk fisk, smiler Daniel Johansen som er salgs- og markedssjef hos Carl Evensen Eftf.

Storkjøkkengrossisten var opprinnelig skipshandel da virksomheten startet opp på kaikanten i Bjørvika i 1865. Carl Evensen leverer ikke til skip lenger, men har spesialisert seg som grossist til storkjøkkenmarkedet hvor hoteller, restauranter, kantiner, caféer og gode serveringssteder står på kundelisten. De fleste kundene befinner seg i Stor-Oslo, Østfold og Vestfold, men de kan også levere over resten av landet.

Handler om å forstå

– Det viktigste fortrinnet vårt er god service og fagkunnskap. For å ivareta fagkunnskapen ansetter vi bare selgere med kokkebakgrunn. De kan faget og har jobbet på den andre siden av benken. Det er en stor fordel når de besøker kundene som da opplever å treffe en selger som forstår hva det dreier seg om og som kan fagspråket. Vi er mye ute hos kundene våre og ofte er vi også konsulenter for dem. For eksempel kan vi hjelpe dem med å sette opp menyer, eller justere menyene sammen med dem. I enkelte tilfeller trenger kanskje en skole, kantine, eller barnehage litt hjelp til å lage maten også. Da kan vi invitere dem til demokjøkkenet vårt på Furuset hvor vi har jevnlige arrangementer som smørekurs og ulike temadager for de som ønsker det, fortsetter Johansen.

Importerer selv

Mange av de varene som Carl Evensen selger importerer de selv. Det gjelder særlig oster og skinker fra Spania og Italia:

– Egenimporten gjør at vi har enkelte varer som ingen andre selger. Og uansett om vi importerer produktene selv eller ikke, så må alle produktene vi tilbyr godkjennes av kokkene våre før vi slipper dem på markedet. Kokkene fungerer som vårt kvalitetsledd, sier Johansen.

Rask levering

Carl Evensen er et selskap i vekst. I dag har de 15 lastebiler og leverer varer seks dager i uka. På kundesenteret, som er åpent fra åtte til fire, har de konsulenter som er genuint opptatt av mat, og bestiller du før klokka ti på formiddagen blir varene levert samme dag.

– Vi har også presentable sjåfører som bærer inn varene og hjelper kundene våre. Så på mange måter kan du si at vi satser på god, gammeldags service, og det er noe kundene våre vet å sette pris på, sier Johansen til slutt.