De fløy etter hvert så høyt at de måtte begynne å velge bort mange av de store arrangementene, til fordel for mer tid hjemme, egen produktlinje og egen nettbutikk.  

The Flying Culinary Circus ble startet ved en slump for snaue ti år siden. Kokken Tor Jørgen Kramprud Arnesen ble bedt om å lage mat da Peer Gynt skulle settes opp i Central Park i 2005. Arnesen spurte sine kokkekamerater Trond Svendgård, Hans Kristian Larsen og Mathias Spieler Bugge om de hadde lyst til å være med. Det hadde de.

- Vi hadde det bare moro. Vi liker å feste, vi som de fleste andre kokker, så vi tok et glass vin mens vi holdt på. Og så ett til. Den kvelden laget vi så bra stemning at vi hadde hendene fulle av visittkort da vi var ferdige, forteller Spieler Bugge.

Matlaging for de store

De bestemte seg for å ta én av de jobbene de fikk tilbud om med en gang, og dro videre til LA dagen etter. På flyet hjem derfra kom de opp med navnet The Flying Culinary Circus. Og noen år senere hadde de så mye business at de kunne slippe taket i tryggheten.

- I 2009 bestemte vi oss for å si opp de jobbene vi hadde på restauranter rundt omkring i verden, og bare satse på dette. Så laget vi en plan, og satte den ut i livet.

Det gikk over all forventning.

- Vi har gjort så mange hotte jobber. Jeg tror min favorittjobb var den vi gjorde for Black Eyed Peas, men jeg vet de andre gutta snakker om andre jobber. Blant annet 33–årsdagen til Perez Hilton, bloggeren bak Lady Gaga. Han ville ha et blått tema på festen, så da laget vi bare blå mat. Vi brukte en god del blåbær der, men jeg husker faktisk ikke så mye av det. Vi hadde så mye å gjøre på den tiden at vi måtte sende Trond over en uke i forveien for å gjøre alt klart, vi andre landet bare noen timer før arrangementet.

Hemmeligheten bak suksessen ligger sannsynligvis i guttas personligheter. De er sosiale, liker å showe, og de elsker det de driver med.

- De fleste andre kokker foretrekker å jobbe i fred, men vi liker å være sammen med masse folk, som ser på oss når vi lager mat. Vi er bare oss selv. Jeg tror det var det folk falt for, de ble i godt humør av oss.

Videreutvikling

Etter hvert ble det så mange tilbud om jobber rundt omkring i verden, at de måtte begynne å si nei.

- Vi gjør ikke så mange arrangementer lenger, verken i Norge eller internasjonalt, men vi har det fortsatt veldig moro. Vi har våre egne produkter, både matvarer og kjøkkenredskap, ute hos Meny og Kitchen. Vi har stått på scenen og parodiert Hellstrøm og Espelid Hovig, og nå åpner vi en egen nettbutikk, hvor vi blant annet skal selge de ulike kokebøkene og andre produkter vi har utviklet. I tilegg har vi akkurat begynt å levere matprodukter for bruk i Horeca- markedet til restauranter, som for eksempel 14 timers confitert ribbe som smelter på tunga.

Deres store kokebokbestselger bærer det ydmyke navnet: The Flying Culinary Circus, Den aller beste, lureste og mest praktiske kokeboken. Gaven til den som har kjøkkenskrekk, eller til barn som liker å spise mat.

- Når vi snakker med barn om matlaging, og de sier at de ikke synes det er noe moro å lage mat, så pleier vi å svare sånn: ”- Du vet, du skal spise mat flere ganger om dagen, hver dag, i hele resten av ditt liv. Da blir det veldig mye morsommere hvis du lærer deg hvordan du skal lage den. ” Det vi gjør i den boken er å lære bort en del av de triksene kokker kan. Når du først har lært deg de teknikkene, kan du overføre dem til en hel masse matretter. Det gjør at det blir både enklere og morsommere å lage mat, avslutter Spieler Bugge.