Da er det rett og slett tragisk om ikke restaurantene kan by på en skikkelig kopp kaffe etter et godt måltid.

Har du noen gang spurt servitøren på restaurant hva slags kaffe de har? Hvor den kommer fra? Hvordan den tilberedes? Hvem som leverer kaffen?

Gjør et forsøk? 

For når man entusiastisk beskriver hvor gulrøttene er dyrket, tyttebærene er plukket eller kamskjellene er høstet – da burde man i det minste vite hva man serverer rett før regningen kommer på bordet.

Den kaffeinteresserte journalisten Anders R. Christensen i Aftenposten var ikke nådig da han karakteriserte restaurantenes lemfeldige forhold til kaffe for et par år siden.

For selv om Oslo er verdens kaffehovedstad er det likevel forbausende få av Oslos bedre restauranter som gjør noe ut av kaffeopplevelsen. De gjør en grundig jobb med maten og vinen, men tror åpenbart at kaffen fikser seg selv så lenge de kjøper den inn fra et ok brenneri.

Det ligger et stort forbedringspotensiale i å øke kunnskapen og bevisstheten rundt kaffe. Det gjelder ikke bare tekniske forhold som renhold og vedlikehold av utstyr. Det gjelder også formidling, tilberedning og hvordan serveringen til gjestene foregår.

Flere vil stille spørsmål

De som ennå betrakter kaffe kun som kaffe og som ikke orker å engasjere seg, har imidlertid tiden mot seg.  Gjestene er nysgjerrige og kvalitetsbevisste. Mange er opptatt av kaffe og hva de får i koppen. Flere og flere vil stille spørsmål. Det vil etter hvert bli pinlig om sommelieren eller kelneren må gå ut på kjøkkenet og sjekke hva som står på posen, når kunden spør hvor kaffen kommer fra.

Motsatt vil det garantert oppleves veldig positivt om kaffen blir presentert, enten i menyen eller ved servering. At de som serverer kan si noe om kaffen, kanskje litt om bryggemetode og hvem som leverer kaffen.

Det gjør heller ingen ting om kaffen faktisk smaker godt.  Det er like lett å lage en god kopp kaffe som en vond. Men det krever vilje og litt investering i kunnskap og rutiner.

Bidra til en god kaffekultur

Norsk Kaffeinformasjon har som viktigste oppgave å bidra til en god kaffekultur. Også på restaurant. Derfor har vi lansert kvalitetsmerket ”Vi serverer god kaffe”.  Vi vil løfte fram restauranter som tar kaffe på alvor, og stimulere de som ønsker å ta steget opp et par hakk. 

Vi har definerte noen kriterier for hva gjestene bør forvente, og vi har gjennom 2014 vært i kontakt med  hundrevis av restauranter.  Mange tar det seriøst, andre har en vei å gå.

Neste gang du er på restaurant; be betjeningen si litt om kaffen de kan tilby. Og tips oss gjerne om du har positive eller negative opplevelser.