Kaffe er en sepennende drikk med stor kompleksitet når det gjelder smak og aroma. Det gir stort spillerom for alle som ønsker å eksperimentere og uttrykke sin personlige stil eller identitet. Om du gjør noe eksepsjonelt øker sjansen for at du blir lagt merke til. Kaffe er også et lønnsomt produkt. Selv den dyreste kaffen kan gi gode marginer om du bare sørger for å ta deg betalt.

Mulighetene ligger i kaffe

Det er stor interesse for kaff e og den holder seg stabil. Kaffe er trendy og mange mennesker er villige til å betale mye for den. Folk eksperimenterer på kjøkkenbenken og lærer seg ulike tilberedningsmetoder. Samtidig er det høy toleranse for dårlig kaff e og man kan slippe unna med det aller meste. I dette ligger en stor mulighet for de som griper sjansen. Du kan overraske og gjøre kaffeserveringen til noe spesielt uten for store investeringer. Mange restauranter har skjønt det, og nå begynner også hotellene å få øynene opp for de mulighetene som ligger i kaffen.

Hotell Scandic Nidelven i Trondheim har ni år på rad vunnet den årlige frokostkåringen på norske hotell. Fra egen kaffebar i spisesalen tilbys gjestene fersk kaffe av ypperste kvalitet, tilberedt av erfarne baristaer. Kaffe er et virkemiddel for å tilby noe ekstra, og gjestene har etter hvert satt pris på kaffen.

– Gjestene blir stadig mer bevisste i forhold til hva de vil ha, og vi opplever at dette inspirerer til å prøve ulike kaff er og smaker. Ikke sjelden skjer det at en gjest kommer tilbake med hele selskapet neste dag som ønsker å smake det samme. Det er inspirerende, forteller barista Kenneth Robertsen, som for øvrig tok en fjerdeplass i årets barista NM.

En annerledes opplevelse

Istedenfor å vurdere kaff en som en utgiftspost, ser man på den merverdien den representerer. Innenfor restaurantbransjen har man samme problemstilling, selv om mange har tatt store steg framover de siste årene. De som tar kaffen på alvor og viser den samme respekt som andre råvarer, oppnår anerkjennelse og positiv oppmerksomhet.

– Gjestene synes det er spennende når vi tilbereder håndbrygg, når vi kan fortelle om kaff en og hvor den kommer fra og i tillegg serverer noe de ikke drikker til daglig. Da vekkes interessen og vi har skapt en annerledes opplevelse. For oss handler det om gode gjesteopplevelser og det er en måte å skille oss litt ut fra øvrige hoteller, forteller Food & Beverage Manager på Scandic Nideleven, Axel Holan.

Det handler om å ta bevisste valg. Hvorfor ikke begynne med kaffen?