Gastronaut er importør av profesjonelt kjøkken- og småutstyr, dekketøy, glass, griller og en rekke andre ting til hotell- og restaurantmarkedet:

– I tillegg til disse tingene er vi faktisk den eneste importøren i vår bransje som både importerer utstyr og spiselige produkter. Vi har en stor serie med ingredienser og råvarer som spenner fra olivenolje og eddik til stabilisatorer og frysetørkede produkter som frukter og bær, sier Trygve Nygaard som er daglig leder i Gastronaut.

Griller fra Josper

Jospergrillen er et av produktene. Den har nærmest blitt et begrep i restaurantkretser siden grillens egenskaper gjør at den holder betydelig høyere temperatur enn andre griller, men samtidig sørger for at maten beholder saftigheten.

– Dette er den ultimate grillen for et restaurantkjøkken og har tatt restaurantmarkedet med storm. Grillen, som er spansk, er lukket og kullfyrt. Den har nøyaktig temperaturkontroll, lavt kullforbruk og sørger for fantastiske produkter, og det er det som gjør disse grillene unike, fortsetter Nygaard.

– Vi har hatt denne grillen i de siste åtte årene og ser at restaurantene til og med markedsfører rettene sine i menyen med at råvarene er fremstilt på en Jospergrill, og det er artig. Kullet som vi selger til denne grillen er gjerne høykvalitets grillkull fra Argentina. Det gir høy varme og, ikke minst en veldig god aroma til produktene.

E-handel og ordre på blokk

Det er 17 ansatte i Gastronaut og de selger produkter over hele landet. Hovedkontoret ligger på Hvalstad utenfor Oslo, men de har også et utsalgssted med showroom i Trondheim i tillegg.

– Flere av kundene våre er hotell- og restaurantkjeder, i tillegg selger vi også litt til faghandel og til butikkjedene, men det viktigste markedet vårt er horecamarkedet.

– For de faste kundene har vi etablert digitale e-handelsløsninger som gjør det veldig effektivt å legge inn bestillinger hos oss. Det skjer nærmest bare med noen tastetrykk ute hos kunden før vi begynner å effektuere ordren hos oss. Men vi er også veldig opptatt av å treffe kundene våre, og syns det er hyggelig å få «ordre på blokk», som vi kaller det. Når de syv selgerne, meg selv inkludert, er ute og besøker hoteller, restauranter og kafeer, bidrar det til at vi holder oss oppdatert om hva som skjer i markedet og hvilke trender som gjelder, og det er viktig, tilføyer Nygaard.

Gastronaut har egne showroom både på Hvalstad og i Trondheim. De er delt opp i egne avdelinger for bestikk, porselen og vinglass, oljelamper, dessert- og konditorutstyr, spiselige varer, kjøkkenutstyr, griller og mindre maskiner:

– Det er alltid hyggelig å ha kundene våre på besøk. Da får de mulighet til ta og føle på produktene, og da blir det enklere å velge rett produkt. I mange tilfeller virker det nok salgsfremmende også, sier Nygaard.

Lange tradisjoner

Forløperen til Gastronaut AS ble stiftet i 1978 under navnet Jon Schøning AS og drev også da med import og salg av utstyr til hoteller og restauranter.

– Vi har en lang historie og har klart oss godt i en bransje med mye konkurranse. Årsaken er nok at vi har medarbeidere som er veldig dedikerte med pasjon for faget. De fleste av dem har faglig bakgrunn fra hotell- og restaurantbransjen og viser en genuin interesse for det de driver med. Noen ganger kaller vi oss selv for mat- og utstyrsnerder, og det stemmer nok bra. Vi har høy kompetanse, gode produkter og godt humør, og det er oppskriften på vår suksess, sier Nygaard til slutt.