Tre av hotellene til Magic Hotels ligger i Bergen sentrum, det fjerde rett utenfor bykjernen. Alle hotellene er designet av egyptisk fødte Karim Rashid som er oppvokst i England og Canada. Designeren er anerkjent internasjonalt og har mottatt en rekke designpriser. Han er blant annet representert ved flere av verdens mest kjente museer. Designet hans er fremtidsrettet og mye av designet preges av pastell og rosa. Med en slik kapasitet på laget har Magic Hotels klart å skape smakfulle og elegante løsninger som skiller seg vesentlig ut fra vanlige hotellkonsepter:

– Dette er det første prosjektet hans i Skandinavia, og her har han tatt hånd om det meste fra tepper, fliser, senger, møbler, lamper og tapeter. Han har gitt hotellene våre et moderne uttrykk og fine farger, sier hotelldirektør Monica Selvik som leder tre av hotellene.

Hovedsegmentene som Magic Hotels satser på er forretningsreisende, og ferie- og fritidssegmentet.

Estetikk og funksjonalitet

En god hotellopplevelse formes ikke av god design alene, opplevelsen formes også av god service og funksjonelle løsninger fra man bestiller til man har reist.

– For å skape gode opplevelser må hotellene også ha gode systemer. Derfor valgte vi for eksempel det anerkjente bookingsystemet Hotsoft fra Hoist Group. Bookingsystemet, eller hotellsystemet, er kjernen i god hotelldrift. Her holder vi oversikt over bestillingene, vi sjekker gjester inn og ut, systemet holder orden på gjesteregningene, vi bruker det for å lage prognoser og for å ta ut rapporter. Derfor er det viktig å ha et godt system som gjør alle disse tingene på en enkel, trygg og oversiktlig måte, forklarer Selvik.

Hotsoft er cloudbasert, noe som gjør at Magic Hotels ikke trengte å investere i egne servere. Skybaserte systemer gir gjerne bedre oppetid, samtidig som systemene blir tilgjengelig fra hvor som helst og oppgraderinger gjøres sentralt.

– Vi har blant annet valgt å kjøpe deres nye Enterprise-løsning, i tillegg til ordinær Hotsoft8. Den gjør det mulig for å oss å holde oversikt over bookingsituasjonen på alle hotellene på en gang. Det forenkler vår arbeidsdag. Hotsoft har også et system for online booking slik at gjestens bestilling legges rett inn uten at vi trenger å gjøre noe manuelt med dem. Eksterne kanaler som reisebyråer, booking.com, hotels.com og tilsvarende tjenester behandles også automatisk.

- Rapport- og prognosefunksjonene fungerer også veldig bra, og systemet kan utvides hvis vi vil det. Blant annet finnes det en modul som heter Serviator som er spesielt rettet mot renhold og vedlikehold. Foreløpig har vi ikke tatt den i bruk på alle hotell, men det er greit å vite om de mulighetene vi har til å utvide systemet, fortsetter hun.

Wifi og TV

Det er en selvfølge at hotellene tilbyr gratis wifi til gjestene sine, særlig siden trendene snur i retning av at vi vil bestemme selv når vi skal underholdes. For eksempel når vi vil se en TV-serie på Netflix. For å møte dette forbrukermønsteret valgte Magic Hotels et godt, kraftig og stabilt trådløst nettverk som gjestene logger seg inn på kun ved å legge igjen epostadressen sin. Hotellet bruker epostadressen til å sende ut nyhetsbrev til de gjestene som huker av for at de vil ha det. Påloggingen er enkel og man behøver ikke å legge inn lange, avanserte koder for å komme på nett.

– Wifi- og TV-løsningene vi valgte ble også levert fra Hoist Group. TV-ene er interaktive og vi har blant annet en egen infokanal. I tillegg var vi også opptatt av at gjestene kunne bruke TV-apparatet som monitor, derfor er TV-løsningen utstyrt med Chromecast eller Myracast/Apple TV. Da støtter vi både Apple og Android. Nå kan gjestene logge seg på sin egen Netflix på telefon eller PC og sende det de vil se over til hotell-TV-en på rommet, sier Selvik.

– Nøkkelkortsystemet er også fra Hoist Group, det fungerer også veldig godt. I det hele tatt opplever vi Hoist Group som en solid og lydhør leverandør med gode produkter. De er ute etter å løse våre behov til gjestenes beste, sier hotelldirektøren til slutt.