Vi er den eneste aktøren i Norden som har en løsning der butikker, restauranter og hoteller bare trenger én brukerstedsavtale for å kunne akseptere betaling med kort fra alle de store internasjonale kortselskapene  som MasterCard, Visa, American Express, Diners Club, UnionPay og JCB International. Det er en stor fordel for brukerstedet. De slipper å ha mange avtaler å forholde seg til, og de får ett samlet oppgjør for alle kortkjøp med internasjonale kort. Det forenkler prosessen og sparer bedriftens regnskapsfunksjoner for mye tid, sier Ketil Fridheim som er administrerende direktør i Elavon.

Med en økende turiststrøm til Norge er det en stor fordel at brukerstedene kan ta i mot alle typer betalingskort. Da kan de ønske alle utlendinger velkommen med de kortene de har og øke omsetningen sin.

UnionPay og JCB

JCB er et utbredt kortprogram i Asia og det ledende betalingskortet i Japan. Kortkundene som benytter dette kortet kommer i hovedsak fra Japan, Korea, Kina, Taiwan, Thailand, Singapore og  USA. Mens UnionPay anbefales for alle brukersteder som har besøk av kinesiske kunder, det er Kinas største kortselskap. Kineserne reiser stadig mer. De legger i snitt igjen 10 000 kroner per korttransaksjon og cirka åtte ganger så mye per døgn som tyske turister gjør når de besøker Norge.

Global tilstedeværelse

– For flyselskaper, hotellkjeder og andre som har internasjonal virksomhet er vi også en partner som kan følge våre kunder over landegrensene med en teknologiplattform med skreddersydd rapportering og felles oppgjør for virksomhet i alle land, fortsetter Fridheim.

De har også teknologiske løsninger som ligger langt fremme i markedet og tilbyr allerede contactless payment og alt innen mobil betaling slik som MobilePay og Vipps. Når ApplePay og Android Pay lanseres i Norden vil de også støtte disse.

Dynamic Currency Conversion (DCC)

Dette er en løsning som gjør at de utenlandske kortholderne vil vite nøyaktig hvor mye det de kjøper koster i sin egen valuta. Terminalen gir kunden valget mellom å betale i norske kroner eller i kundens egen valuta. Kvitteringen viser beløpet i norske kroner, valutakursen og totalbeløpet i kundens valuta. Dette gir bedre oversikt, og er i tillegg attraktivt for forretningsreisende som fører reiseregning, siden all informasjon er tilgjengelig på kvitteringen. Turister liker gjerne å ha oversikt over betalinger i egen valuta for  å holde oversikten. Elavon håndterer nesten 50 valutaer, hvilket er langt mer enn noen annen aktør i markedet. Oppgjøret vil utbetales i norske kroner som før, uavhengig av om kunden velger å benytte DCC eller ikke. DCC er kostnadsfritt for bedriften å ta i bruk og det er enkelt å komme i gang.

– Denne løsningen gjør at kundene føler seg mer "hjemme" og er trygg på hva den endelige prisen på varer og tjenester blir. Dette gir trygghet og skaper potensiale for økt salg hos brukerstedet. Vi garanterer også den beste valutakursen, derfor dekker vi kursdifferansen dersom kortkunden får bedre kurs av sin kortutsteder eller bank enn det vi gir, så dette er en win-win situasjon for både kortholder og butikk, avslutter Fridheim.