– En trygghet for deg som sluttbruker, mener innkjøpsdirektør i NHO, Morten Karlsen.

I dag tilbyr NHO Reiseliv  Millums innkjøpsportal for sine medlemmer. Karlsen mener dette kan hjelpe deres medlemmer til å drifte sine spisesteder på en tryggere og mer lønnsom måte.

Vi er et operativt innkjøpskontor så vi bruker portalen som et kommunikasjonsverktøy, og innkjøpsvektøy som både for eksempel husøkonomer og restaurantsjefer kan benytte når de bestiller varer fra de leverandørene som vi har avtaler med. 

Garanterer rett pris

Hele 2500 selvstendige serveringssteder og overnattingssteder benytte deres portal til å bestille og få oversikt over deres varer.

–  Det er i hovedsak en portal for de som benytter ordningen, men vi bruker det også selv til å kontrollere leverandørenes pris, slik at de til en hver tid faktisk har den prisen vi har forhandlet oss til i kontraktene vi har med våre leverandører, sier han.

– Hvis du bestiller gjennom denne løsningen så er du garantert rett pris, gjør du det utenom så kan vi ikke kontrollere for våre medlemmer at de får den prisen de bør få. Derfor er dette absolutt et godt arbeidsverktøy for oss, sier Karlsen.

Ikke bare et prisverktøy

– Det er en trygget for deg som gjest også at spisestedene har denne portalen. Det er krav om at et hvert spisested skal opplyse om alle allergener i maten og gjennom denne løsningen så har de tilgang til merking av alle matvarer leverandørene har, sier han.

Aarnesgruppen er en av kjedene som har tatt i bruk systemet. De har drevet flere kafeteria i flere år og starten sin drift i 1973. I 2014 ville de finne en mer effektiv måte å gjøre innkjøp på og NHO Innkjøpskjedens samarbeid med Millum ble løsningen. 

– Når du driver en kafeteria så tar det mye tid å bestille inn varer. Du må hele tiden sjekke priser fra leverandørene opp mot hverandre for å få lønnsomhet i driften, sier økonomiansvarlig i Aarnesgruppen, Gunn Anita Stenstad.

– Vi fant ut at det var veldig besparende å ha alt samlet på en plass. Der kan vi gjøre alle bestillingene våre fra de forskjellige  leverandørene i samme system. Og jeg får også alle fakturer samlet på et sted.

Nå bruker hun systemet til varebestilling, prisveileding og menykalkulasjon for å finne de beste varene fra leverandørene.

– I tillegg bruker jeg det til statistikker, utkjøring av rapporter og fakturaer. For min egen del merker jeg stor forskjell. Nå bruker jeg kanskje en time på samme jobben som før tok en dag, sier hun.

Avdelingslederne tar mer ansvar

– Før så hadde vi ikke alle fakturaer ute på hver avdeling til godkjenning, kun de som gjaldt råvarer. Nå er avdelingsleder mer ansvarlig for samtlige regninger.

– Dette har bidratt til at de er mer beviste på hva ting koster, og de får et mye bedre drifts inntrykk. Nå ser de det store bildet av markedsføring, økonomi og matlaging. Regninger er ikke lenger bare et papir de skal godkjenne.

– De ser de store kostnadene og lærer hvordan de kan gjøre ting annerledes, for å få en enda mer lønnsom bedrift, sier hun.

– Det har rett og slett ført til at de har et større eierskap til den daglige driften, sier Stenstad.