- Hotellenes største utfordringer i dag er stort sett det samme som det alltid har vært - å selge mer og redusere kostnadene, sier Rune Rabo, direktør for Techotel Norge.

- Det gjøres gjennom flyten i det daglige arbeidet med reservasjoner, salg, fakturering og styring av salgskanaler. Ved å optimere effektiviteten i salgsarbeidet og det daglige arbeidet, vil det bety flere penger på bunnlinjen, sier han.

En annen side av å drive en suksessfull servicevirksomhet, er naturligvis å tilfredsstille kundenes behov. I takt med den teknologiske utviklingen er dagens kunder blitt vant til rask og effektiv service.

- De forventer en enklere og mer allsidig tilgang til booking, inn- og utsjekk og andre tjenester stilt til rådighet for kundene på flere plattformer. Techotel Picasso har blant annet utviklet egne VIP-terminaler for å håndtere endringen i brukermønster. Internett handler ikke lenger kun om synlighet, men også om brukervennlighet, salg og service, sier Rabo.

- Disse tanker har dannet bakgrunn for vårt arbeide med Picasso med fokus på channel management online og mobil booking. Et godt verktøy vil kunne bidra til å nå flere kunder og en effektivisering av den daglige driften, sier han.

Optimal drift

- Vi har satt stor fokus på håndtering av bookinger via ulike salgskanaler. Med YP Intelligence kan en oppdatere alle kanaler med noen få klikk og oppnå optimal drift og prissetting på hotellet. Å tilby sine opphold gjennom flere salgskanaler er nødvendig for de fleste hoteller, men det går store summer i provisjon til disse kanalene.

- Med Picasso kan du administrere dine bookinger, følge din egen pris-strategi, bruke CRM systemet for gjensalg, selge produk­ter på egen hjemmeside, skrive ut rapporter og lage statistikk over belegget, sier Rabo

Styringssystemet er av de mest solgte i Skandinavia. Med 7 nye kontrakter med norske hoteller i 2016 er selskapet godt fornøyd.