– Jeg pleier å si at som med så mye annet kan ofte det enkle være det beste når det kommer til kaffe. Derfor bør man begynne med det som er enkelt, ha gode rutiner og gjøre tingene skikkelig. Det betyr at du må ha fersk kaffe med god kvalitet, rent utstyr, rent vann og riktig dosering. I tillegg må du ha utstyr som kan brygge kaffe med riktig tid og temperatur, sier Bjørn Grydeland i Norsk Kaffeinformasjon.

– Hvis du gjør det, og driller dine ansatte, så er du der du skal være og kan servere god kaffe med jevn kvalitet hver gang, fortsetter han.

Du kan også være spesiell

Noen restauranter ønsker mer enn å bare servere en kaffe som er god. De ønsker at kundene skal få en spesiell opplevelse, og kanskje at serveringsstedet skal fremstå som mer spesielt, eller mer eksklusivt.

– Da kan kaffen være et av de elementene som underbygger den profilen som restauranten vil ha. Noen vil ha en egen barista som lager kaffe, mens andre satser på håndbrygget kaffe.  

Dette er en teknikk mange brukte på 1960- og 70-tallet og som gjør kaffeopplevelsen veldig personlig. Av utstyr benyttes det manuelle filterholdere, og hele fremstillingen får en spesiell stil over seg når kaffen brygges ved bordet og servitøren snakker om kaffen underveis mens den lages, forklarer Grydeland.

– Dette kan man få til på mindre serveringssteder med få bord, mens på mange andre steder blir det alt for ressurskrevende. Restauratører, hotelleiere og innehavere av andre typer serveringssteder må tilpasse det nivået de vil ha på kaffen sin ut fra sin egen kapasitet og det ambisjonsnivået de ønsker å legge seg på. Presskannekaffe er også en fin måte å servere god kaffe på. Det meste kan du gjøre klart på forhånd, kannen settes på bordet og gjestene kan få beskjed om at kaffen er klar om fire minutter. Det er hyggelig, enkelt, delikat og resultatet er veldig god kaffe når alt blir gjort riktig, avslutter Grydeland.