Vi drikker mye kaffe i Norge, og grovt regnet anslår vi at 47 prosent av kaffekonsumet foregår hjemme, 30 prosent på jobben og 23 prosent «andre steder». «Andre steder» kan være på besøk hos folk, på kafe eller kaffebar eller når vi er på vei fra et sted til et annet.

Med kaffebarene på 90-tallet fikk urbane områder en ny møteplass. Kaffen stod i sentrum, men her var det gode bakervarer, andre drikker og ikke minst hyggelig interiør. Terskelen var lav for å gå inn, og det føles ikke ubekvemt å sitte på en kaffebar alene. Kaffebarene har feid over landet som en vind og de store kjedene har satt fart i utviklingen.

Kaffe til folket

Omtrent på samme tid som kaffebarene gjorde sitt inntog, skjøt utviklingen innen det såkalte fast food og convenience-markedet fart. Tradisjonelle kiosker, pølseboder og gatekjøkken ble utfordret av kjeder som 7-Eleven og Deli de Luca. Lettvinte tilbud til folk på farten, sentralt plassert, lange åpningstider, godt tilpasset en moderne livsstil.

Bensinstasjonene har vært en del av denne utviklingen. Sakte men sikkert ble utvalget av tennplugger, vindusviskere og motorolje redusert. Bak store velfylte disker stekes det nå boller, burgere og pølser, og sentralt i lokalet finner du en stor kaffemaskin med rikt utvalg av kaffedrikker. Hele bønner kvernes og fersk kaffe brygges rett i koppen. Bensinstasjonen tilbyr kaffeavtale med egen kopp for å holde på kundene. Avisene kårer den beste bensinstasjonkaffen.

De fleste har lagt merke til at mange Essos-stasjoner er bygget om og vi har fått hele 66 nye Deli de Luca langs norske veier. Sentralt står kaffetilbudet, og de har lagt seg i selen for å bedre produktet. Etter ombyggingen har butikkene hatt en vekst på 30 prosent innen kaffe.

Mix-kjeden har gjennom samarbeid med kaffeleverandøren, kjørt et opplæringsprosjekt for å øke kunnskapen og bevisstheten blant de ansatte. Det førte til en økning i kaffesalget på 7 til 9 prosent. 7-Eleven satser også på kaffe og har på enkelte utsalg hatt stor suksess med nytraktet filterkaffe i tillegg til de ordinære kaffemaskinene.

Kaffe er noe av det mest lønnsomme du kan drive med. Det er ikke mange konsepter som genererer tilsvarende bruttofortjeneste. Ved å satse på kvalitet i form av gode råvarer, skikkelig renhold av utstyret og opplæring av ansatte, blir kundene trofaste.

En kopp ekstra i timen gir 60 000 i økt fortjeneste, kunne en kioskleder i Mix fortelle. Det er noe å tenke på.